به سوی ظهور

مهدویت و امام زمان (عج)

به سوی ظهور

مهدویت و امام زمان (عج)

حضور امام زمان علیه السلام در عید فطر

پنجشنبه, ۱ تیر ۱۳۹۶، ۰۱:۳۹ ب.ظ | بازدید: ۲۲۱۹ | دسته بندی: مهدویت

حضور امام زمان علیه السلام در عید فطر

عید فطر


رمضان دعوتی است برای بازگشت به خویشتن خویش و ضیافتی است که در آن مؤمنین بر سر سفره الهی قدر بینند و بر صدر نشینند و با تناول مائده تقوای الهی روح را در مقابل کالبد مادی فربه می‌کنند و چه باشکوه است اعلام عید در پایان این ماه ؛ عیدی که مومنان در آن میوه‌های فطرت را می‌چینند و پاکیزگی‌های معنوی را به تماشا می‌نشینند.

عید فطر نشانگان و میوه‌های عصر ظهور را یکجا با هم دارد. گویی آرمانهای بشر برای برپایی حکومت عدل جهانی در روز عید فطر بازخوانی می‌شود. درباره نسبت عید با آموزه الهی مهدویت توجه به چند نکته لازم است:


توبه و استغفار در روز عید

حالت توبه و استغفار انسان در قنوت نماز عید فطر بیانگر مرور یکی از وظایف انسان برای تحقق ظهور است.چرا که منتظرین مصلح خود باید صالح و با تقوی باشند. ماه رمضان موسم کاهش گناهان و تخلفات ظاهری و باطنی است. این کاهش به علت نزدیک بودن مردم به خدا در این ماه است. بنابراین عید فطر فصلی است برای اعلام آمادگی عمومی جهت استمرار بندگی و شکر توفیق درک ماه رمضان در راستای بندگی.


نماز عید؛ نماد همدلی برای تحقق ظهور

نماز عید فطر نشان دهنده «اتحاد و همدلی» و میتینگ قدرت اسلامی است همان گوهری که که امام زمان علیه السلام در توقیع شریفشان به شیخ مفید آن را شرط ظهور خواندند. این در حالی است که یکی از شرایط ظهور همدلی، کسب آمادگی برای این امر مهم است . لذا حضور در نماز عید فطر اعلام آمادگی برای پذیرا شدن ازدولت کریمه امام عصر(ع) و پشتیبانی از آن است.


نماز عید، تمرین نماز واجب در دوره حضور امام معصوم

در زمان حضور امام عصر(ع) نماز عید واجب است و در غیر آن مستحب. در عصر غیبت، باید با حضور در این نماز در جهت ادای واجب الهی در دوره ظهور خلیفه خدا تمرین کنیم.


عید فطر؛ تجلی انتظار امام عصر علیه السلام از منتظران

امام عصر(ع) از ما بندگی و اطاعت از خدا و ولی او را می‌خواهد. دوران غیبت دوران بندگی است و ماه رمضان فرصتی است برای تمرین اطاعت از حجت خدا و عید فطر بازگشتی است به سوی فطرت پاک انسانی دراطاعت از فرمان الهی. در عید فطر از خدا می‌خواهیم که تمرین بندگی خدا و اطاعت از معصوم – که در رمضان بدان اهتمام کرده‌ایم - استمرار پیدا کند.


نماز عید فطر؛ نماد اقتدار دینی و سیاسی

نماز عید نماز دشمن شکن و بیانگر وحدت دینی و سیاسی مسلمین است. اقتدار ناشی از عید فطر و اجتماع مسلمین در این روز ، مأمون خلیفه عباسی را به جلوگیری از برپاشدن نماز عید توسط امام رضا علیه السلام واداشت. نماز عید فطر حکایت‌گر ید واحده‌ی امت اسلام است برای برپایی نظام عدل به امامت امام معصوم.


نماز عید؛ نماز شکر

رمضان باعث دگرگونی معنوی در انسان و رها شدن از حصار فردیت و پیوستن به جمع و آرزومندی برپایی دولت کریمه مهدوی است. دعای افتتاح و دعای پس از هر فریضه در این ماه بیانگر حاکمیت این روح الهی است؛ همانگونه که احیای شب‌های قدر بالاترین حجت بر حضور امام زمان علیه السلام است. در عید فطر پیدا شدن این روحیه الهی و انسانی جشن گرفته می‌شود و نماز عید نمازی است برای شکر و حمد و سپاس به درگاه الهی بابت هدیه این روحیه پاک و زلال انسانی به انسان.


زکات فطر؛ نشانه همسویی با امام زمان

رسیدگی به فقرا که در عید فطراز آن به فطریه تعبیر می‌شود همنوایی با امام زمان در رسیدگی به مستضعفین و محرومان است. توجه به فقرا در هیچ شرایطی نباید نادیده گرفته شود همانگونه که امام در حکومت خود به فقرا توجه ویژه‌ای دارند.


عید فطر؛ موسم زدودن کینه‌ها

امام زمان(ع) از منتظران خود انتظار عفو، گذشت و رحمت دارند چرا که جامعه مهدوی محتاج همدلی و رافت اسلامی است و چه زمانی بهتر از عید فطر برای عمل به این توصیه اسلامی. با توجه به اینکه ماه مبارک رمضان ماه امام زمان است این ماه و عید فطر بهترین زمان است برای پایبندی به عهدی که با امام خود می‌بندیم.


عید فطر؛ تجلی پیوند دوباره مردم با امام

مردم با جشن گرفتن عید فطر، توفیق خود را به امام نسبت می‌دهند چرا که دعا و نماز مردم در ماه مبارک و سایر ماه‌ها که برای رسیدن به هدایت واقعی و توفیق در قبولی اعمال است به خاطر امام عصر(ع) قبول می‌شود و خداوند متعال به خاطر وجود مبارک امام زمان(عج) اعمال بندگان را می‌پذیرد. بنابراین نماز عید نمازی است برای شکر بر برکت وجود امام عصر علیه السلام و پیوندی که مؤمنین با آن وجود مقدس در این ماه یافته‌اند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی