به سوی ظهور

مهدویت و امام زمان (عج)

به سوی ظهور

مهدویت و امام زمان (عج)

عاشق ترین خواهر تاریخ

جمعه, ۱۶ اسفند ۱۳۹۲، ۱۲:۰۲ ق.ظ | بازدید: ۵۰۵۱ | دسته بندی: ائمه معصومین
به مناسبت میلاد حضرت زینب (س)

عاشق ترین خواهر تاریخ

حضرت زینب کبرى علیها السلام در روز پنجم جمادى الاولى سال پنجم یا ششم هجرى قمرى در شهر مدینه منوّره متولّد گردیده، و جهان را به قدوم خویش مزین فرمودند. نام مبارک آن بزرگوار زینب، و کنیه گرامیشان ام الحسن و ام کلثوم و القاب آن حضرت عبارتند از: صدّیقة الصغرى، عصمة الصغرى، ولیة اللّه العظمى، ناموس الکبرى، شریکة الحسین علیهالسّلام و عالمه غیر معلّمه، فاضله، کامله و ...
ستاره‌ی مدینه وقتی به دنیا آمد، امام حسین علیه السلام به سرعت خود را به پدر رساند و با اشتیاق خبر تولّد خواهرش را به او داد و منتظر لبخندی بر لب پدر شد، امّا در کمال شگفتی اشک پدر را دید که بر گونه‌اش جاری شد. حسین(ع) سبب گریه پدر را پرسید.
امام فرمود: «فرزندم به زودی خواهی دانست.»(1)
وقتی زینب(س) را حاضر کردند رسول خدا صلی الله علیه و آله او را گرفت و به سینه‌ی شریفش چسبانید و صورت مبارک خود را به صورتش نهاد و بلند گریست [چنان که] اشک از محاسن شریف او روان شد، فاطمه علیهاالسلام پرسید: [ای پدر گرامی] گریه‌ات برای چیست؟ خدا نگریاند دو چشم شما را! فرمود: ای دختر من، ای فاطمه! بدان که بعد از تو و بعد از من این دختر، گرفتار بلاها خواهد شد و مصیبت‌های گوناگون بر وی وارد خواهد شد. 


کوثر به ظهور گوهری آوردست

زهرای بتول دختری آوردست

تا در غم کربلا کند مادریش

از بهر حسین خواهری آوردست


دوران کودکی و صبر:

«روزی علی علیه السلام مهمانی به خانه آورد ولی در منزل غذایی نبود، حضرت از فاطمه علیهاالسلام سؤال کرد: آیا غذایی داریم.، حضرت فاطمه علیهاالسلام پاسخ داد: فقط یک قرص نان داریم که برای زینب نگه داشته‌ام. حضرت زینب علیهاالسلام که در رختخواب ولی بیدار بود، گفت: مادر نان را برای مهمان ببرید، من صبر می‌کنم.....


مهر به برادر:
از همان کودکی علاقه‌ای عجیب به برادرش امام حسین علیه السلام داشت چنان که زینب کوچک هنگامی که گریه می‌کرد، تنها در آغوش برادرش آرام می‌گرفت. این رفتار، فاطمه زهرا علیهاالسلام را شگفت زده کرده بود. به رسول خدا صلی الله علیه و آله عرض کرد: پدر من از چنین رفتاری تعجب می‌کنم. این گونه محبت بیش از حدّ معمول است. زینب بدون دیدن حسین شکیبایی ندارد و اگر بوی حسین را نشنود، جان از تنش بیرون می‌رود.

رسول خدا صلی الله علیه و آله وقتی این حکایت را شنید، آه از سینه برکشید و اشک بر چهره‌اش روان شد و فرمود: ای نور چشم من این دختر با حسین علیه السلام به سفر کربلا خواهد رفت و رنج‌ها خواهد دید...»(2)

 

جلوه هایی از عظمت حضرت زینب (س)
1- عبادت:
زینب علیهاالسلام در عبادت و بندگی خداوند، پیرو مادرش زهرا علیهاالسلام بود. اکثر شب‌ها را به تهجد و تلاوت قرآن صبح می‌کرد و به گفته برخی از مورخان شب بیداری یادگار فاطمه علیهاالسلام در طول عمرش، هرگز ترک نشد. حتّی در شب یازدهم محرم با آن همه خستگی و فرسودگی و مشاهده آن همه آلام روحی نماز شب خود را خواند. 

همچنین از امام سجّاد علیه السلام نقل شده است که: «ان عمتی زینب کانت تودی صلواتها من قیام الفرائض و النوافل عند مسیرنا من الکوفة الی الشام و فی بعض المنازل کانت تصلی من جلوس لشدة الجوع و الضعف منذ ثلات لیالٍ لانها کانت تقسم ما یصیبها من الطعام علی الاطفال لان القوم کانوا یدفعون لکل واحد منا رغیفا واحدا من الخبز فی الیوم و اللیلة؛

عمه‌ام زینب، نمازهای واجب و مستحبی‌اش را در طول مسیر کوفه به شام می‌خواند و در بعضی از توقفگاه‌ها از شدت گرسنگی و ضعف در مدّت شبانه روز نمازش را نشسته خواند. چون آنچه از غذا سهم او بود، بین کودکان تقسیم می‌کرد. چون آن قوم به هر یک از ما یک گرده نان در شبانه روز می‌دادند.»(3)


2 ـ علم و دانش
بخشی از علم و دانش حضرت زینب علیهاالسلام از نوع اکتساب نیست، بلکه همچو سایر اهل بیت علیهم السلام از منبع علوم غیبی است. از این روست که امام زین العابدین به وی «عالمه غیر معلمه» لقب می‌دهد. آری، این بانوی بزرگوار چنان مقام علمی والایی داشت که یک سال پس از ورود امیرمؤمنان علیه السلام به کوفه زنان آن شهر از وی خواستند اجازه کسب فیض دهد و او در ایامی که در کوفه بود، مجلسی تشکیل داد و در خانه خود به زنان تفسیر قرآن درس می‌داد.(4)


3ـ کرامت و استجابت دعا

هر چند هزاران کرامت از این بانوی بزرگوار بروز کرده امّا فقط نمونه‌ای را نقل می‌کنیم. مرحوم ثقة الاسلام نوری از سید محمدباقر سلطان آبادی نقل می‌کند: «به چشم درد شدیدی در چشم چپ مبتلا شدم. هرچه درمان کردم، اثری نداشت، به سلطان آباد آمدم و نزد پزشکان رفتم. آن جا هم فایده ای نکرد و بر عکس مریضی ام شدید شد. بعضی از دکترها می گفتند قابل علاج نیست. برخی هم قول شش ماه بعد می دادند و من هر روز از روز قبل نالان تر می شدم تا این که سیاهی چشمم گرفته شد و دیگر نمی توانستم بخوابم. در آن اوقات یکی از دوستانم برای خداحافظی به دیدنم آمد. او می‌خواست به کربلا برود. من هم با او راهی شدم. در منزل اول درد چشم شدیدتر شد و همه، مرا شماتت می‌کردند مگر یک نفر. بالاخره، به منزل دوم رسیدیم. درد شدیدتر از قبل شد و ورم چشمم افزونتر. تا این که نزدیک سحر آرامش پیدا شد.
در عالم رؤیا عقیله بنی هاشم زینب کبری علیهاالسلام را دیدم که گوشه‌ی مقنعه‌اش را به چشمم می‌کشید. از خواب بیدار شدم و چشمم خوب شد. دوستانم باور نمی کردند، سوار شدیم در بین راه درد و ناراحتی احساس نمی‌کردم. من که همیشه ناراحت و عاجز بودم، پیش خود گفتم: کاش بسته‌ی روی چشمم را باز می کردم. تا باز کردم، دیدم همه چیز را می بینم. صدا زدم که رفقا بیایید، همه آمدند و گفتند: کدام چشمت درد می‌کرد؟، گفتم: چشم چپم بود.، هرچه نگاه کردند تفاوتی بین چشم چپ و راستم ندیدند.»(5)                                                              


پائین تر از آنیم ز بالا بنویسیم

یا اینکه بخواهیم شما را بنویسیم

ما کوزه‌ی اندیشه یمان کمتر از آن است

تا اینکه بخواهیم ز دریا بنویسیم

آنقدر به ما وقت ملاقات ندادند

تا گوشه‌ی چشمی ز تماشا بنویسیم

هر جا که حسین ابن علی حک شده باید

زیرش مددی زینب کبری بنویسیم      
 

پی نوشت:


1ـ ریاحین الشریعة، ج 3، ص 38، به نقل از ریاض المصائب. ناسخ التواریخ، حضرت زینب علیهاالسلام ، ج 1، ص 45
2- خصائص زینبیه، ص 255
3-  ریاحین الشریعة، ج 3، ص 61 و خصائص زینبیه، ص 120 نقل از کبریت احمر
4- ـ اختیار معرفة الرجال، ص 12. نفس الرحمان، ص 311. امالی طوسی، ص 260 و بصائر الدرجات، ص 343
5-زندگانی زینب کبری، شهید دستغیب ص91

نظرات  (۵)

سلام بر بانوی کربلا....

عید بر شما مبارک

تازه های «اوج پرواز»

«شماره 34 و 35»

«««الحق ‌که از سلاله‌ی پاک ‌فاطمه ای»»» (این یکی رو مطلقا از دست ندید)

چرا شما از رهبر انقلاب انتقاد نمی کنید؟

آقای هاشمی به کجا می روید؟

بنی صدر هم جرأت گفتنش را نداشت!

عکسی دیده نشده از امام خمینی (ره)

عصبانیت دکتر ضریف دیدن داره!

تیتر این مطلب با شما!

این عزیزان رو دم عیدی از یاد نبرید

لباسِ تقوایت را ضخیم تر کن!

قفسِ هواهای نفسانی

نامحرم از دیدگاه علامه حسن‌زاده آملی

وزیری که باید ارشاد شود

وظایف مهم دوازده گانه مسئولین نظام

پوسترهای ‌ولادت‌ حضرت‌ زینب‌(س(

سعی‌کنید‌ امید را زنده ‌نگهدارید

این است واقعیت تلخ زندگی ما

دانستن حق مردم است، این حق مردم را هم پلمپ نکنید

امروزمسئله دردنیا این است

مادر! چشمتان روشن!

بنی صدر هم جرأت گفتنش را نداشت

حقِ مأموریت 12 میلیاردی

یاران شتاب کنید..

چهار کلمه، از چهار کتاب

مگه وکیل وصی مردمی؟

http://ojeparvaz.blog.ir

منتظر حضور گرمتان هستیم.

سرباز گمنام ۱۷ اسفند ۹۲ ، ۱۷:۰۳
  درلشکر27محمد رسول الله برادری بود که عادت داشت پیشانی شهدا را ببوسد؛
وقتی شهید شد بچه هاتصمیم گرفتند به تلافی آن همه محبت پیشانی او را غرق بوسه کنند،
پارچه راکه کنارزدند جنازه بی سراودل همه شان را آتش زد...

به یاد مالک اشتر جبهه ها ؛ سردار خیبر

««شهید سردار حاج محمدابراهیم همت»»

یا زهرا(س)
چه دفاعی از خود بکنم؟
شما بفرمایید...

سلام
منتظر نظرات شما بزرگوار هستیم..
در پناه خدای خوبیها..
مولاجان از این همه تکرار خسته ام تا کی انتظار؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟تاکی بیقراری؟؟؟؟؟؟؟؟؟از این همه بودن نبودن خسته ام از این همه هیاهوی آخرالزمان آشفته ام کاش بدانم دینم همان دینیست که شما برایم بارمغان داری یابقیه الله وجودم را وقف در مسیر خودت ودریای وصال بی فصل خودت کن......مومن باشید ومنتظر

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی