چند درخواست امام زمان از شیعیان
امام زمان(عج) درخواستهایی از شیعیانشان دارند که بسیار ساده است و اکثراً هم مربوط به بحث دعا برای ظهورشان میشود مثلاً حضرت در روایتی فرمودهاند:
به شیعیان و دوستان ما بگویید که خدا را به حقّ عمّهام حضرت زینب(س) قسم دهند که فرج را نزدیک گرداند. (شیفتگان مهدی، ج 1، ص 251)
حالا خدا وکیلی ما چند بار خدا را به حق عمه جان امام عصر، زینب کبری قسم دادهایم که فرج را برساند وقتی امام(ع) دعا برای فرج را اینگونه میخواهد حتماً علتی دارد و حتما تاثیر بیشتری دارد که امام اینگونه میفرمایند.
در برخی روایات، دعا برای فرج از حقوق اهل بیت(ع) بر شیعیان شمرده شده است؛ چنان که امام صادق(ع) فرمودهاند:
همانا از حقوق ما بر شیعیان این است که بعد از هر نماز واجب، دستهایشان را بر چانه گذاشته و سه مرتبه بگویند:
یا رَبَّ مُحَمَّدٍ عَجِّل فَرَجَ آلِ مُحَمَّدٍ.
یا رَبَّ مُحَمَّدٍ إِحفَظ غَیبَةَ مُحَمَّدٍ.
یا رَبَّ مُحَمَّدٍ إِنتَقِم لِابنَةِ مُحَمَّدٍ.
ای پروردگار محمّد(ص)، فرج و گشایش امور آل محمّد را تعجیل فرما.
ای پروردگار محمّد(ص)، محافظت کن (دین را در) غیبت محمّد(ص)
ای پروردگار محمّد(ص)، انتقام دختر محمّد(ص) را بگیر. (صحیفه مهدیه، ص 195)
اما کدامیک از ما این دعا راکه معصوم دستور فرمودهاند و امر کردهاند از حقوق ما بر شیعیانمان است تا به حال انجام دادهایم؟! اصلاً خیلی از این مطلب به گوش ما هم نخورده بود.
یکی دیگر از سفارشات امام عصر به جا آوردن سجده شکر حداقل بعد از هر نماز میباشد ایشان در روایتی چنین میفرمایند:
سجده الشکر من الزم السنن و اوجبها.
سجده شکر از لازمترین و بایسته ترین مستحبات است. (بحارالانوار، ج53، ص161)
کیفیت و نحوه انجام سجده سهو در مفاتیح ذکر گردید حال با خودتان ببینید چند مرتبه تا به حال این سفارش امام زمانتان را انجام دادهاید.
اما دیگر درخواست امام زمان(عج) خواندن زیارت عاشورا است. چنانکه در ملاقاتی که سید رشتی با امام زمان(عج) داشتهاند؛ امام زمان به سید رشتی میفرمایند: که چرا عاشورا نمیخوانید؟ و بعد سه بار می فرمایند عاشورا، عاشورا، عاشورا. (مفاتیح الجنان، شیخ عباس قمی)
و امام صادق(ع) در رابطه با زیارت عاشورا به صفوان فرمودند: «زیارت عاشورا را بخوان و از آن مواظبت کن، به درستی که من چند چیز را برای خوانندهی آن تضمین میکنم:
1-زیارتش قبول میشود.
2-سعی و کوشش او مشکور میباشد.
3-حاجات او هرچه باشد از طرف خداوند بزرگ برآورده میشود و ناامید از درگاه خدا برنگردد.»
سپس فرمود: «ای صفوان، هرگاه برای تو به سوی خداوند متعال حاجتی روی داد، پس به وسیلهی این زیارت از هرجا و هر مکانی که هستی، به سوی آن حضرت توجه کن و این دعا را بخوان و حاجتت را از پروردگار بخواه که برآورده میشود و خداوند وعدهی خود را خلاف نخواهد کرد.» (بحارالانوار، جلد 98، ص 300)
و دیگر خواستههای امام زمان از ما خواندن زیارت جامعه و نماز نافله میباشد. کدامیک را انجام میدهیم؟!
اما مهمترین وظیفه شیعه از بین تمامی اینها دعا برای فرج امامش است که این دعا از واجبات دینی در زمان غیبت معصوم است چنانکه امام جواد(ع) میفرمایند: مهدی ما آن امام هدایت گری است که واجب است در دوران غیبت انتظار او را کشید و در زمان ظهور از او اطاعت کرد. (کمال الدین ج2، ص 377)
و فرمایش امام حسن مجتبی(ع) به مرحوم فقیه ایمانی که دعا برای فرج را مثل نمازهای پنج گانه واجب دانستهاند نیز مؤیّد این معناست. (مکیال المکارم ج1، ص333)
دعا برای ظهور امام عصر(ع) از راههای نجات در دوران ظلمانی غیبت نیز هست؛ زیرا امام حسن عسکری(ع) فرمودند:
سوگند به خدا ـ فرزندم ـ دارای غیبتی خواهد بود که هیچ کس در آن دوران از هلاکت و نابودی رهایی نمییابد، مگر کسی که خداوند او را بر اعتقاد به امامت وی استوار ساخته و بر دعا برای تعجیل ظهور آن حضرت توفیقش ببخشد. (کمال الدین، ج2، ص368)
یعنی اولاً دعا کردن برای فرج از راههای نجات از هلاکت و گمراهی در زمان غیبت است و دوماً دعا برای ظهور یک توفیق است که خدا نصیب انسان میکند و شاید نصیب همه کس نشود.
وقتی بحث از ظهور به میان میآید برخی میگویند: «امام زمان به این زودیها نمیآید»
این گونه اظهار نظرها، خلاف روایات متعدّدی است که به ما امر میکند هر صبح و شام منتظر فرج باشیم و تأکید میکند که ظهور به طور ناگهانی و زمانی که مردم گمان نمیبرند صورت خواهد پذیرفت. محبّت و علاقه به امام نیز اقتضا دارد که ما ظهور را دیر نپنداریم؛ زیرا غیبت، دوران تنهایی، دل شکستگی و غصب حقّ امام است. آیا اگر فردی از عزیزان ما به زندان افتاده باشد یا به سفر رفته و بازنگشته باشد، تحمّل آن را داریم که کسی بگوید: «بی خود منتظر نباشید؛ به این زودیها نخواهد آمد!» در برابر چنین سخنانی، چه واکنشی نشان خواهیم داد؟
بعضی دیگر میگویند ما گنهکاریم چه فایدهای برای ظهور دعا کنیم دعای ما مستجاب نمیشود. اگر بَنا بود دعای گناهکاران مستجاب نشود و از درگاه رحمت الهی مأیوس شویم، خداوند باب توبه را پیش روی بندگان خویش نمیگشود. مگر قرآن نمیفرماید که حسنات، سیّئات را از بین میبرد؟ آیا حسنهای بالاتر از دعا برای فرج که افضل اعمال در دوران غیبت شمرده شده سراغ دارید؟