به سوی ظهور

مهدویت و امام زمان (عج)

به سوی ظهور

مهدویت و امام زمان (عج)

چگونه فرزندانمان را با محبت اهل بیت تربیت کنیم؟

شنبه, ۲۳ فروردين ۱۳۹۳، ۰۸:۱۷ ب.ظ | بازدید: ۲۹۵۵ | دسته بندی: سبک زندگی
ویژگی‌های تربیت اسلامی فرزندان؛

چگونه فرزندانمان را با محبت اهل بیت تربیت کنیم؟

حضرت علی(ع) در وصیت خود می‌فرماید: «قلب نوجوان مانند زمینی خالی است هر چه در این زمین خالی بگذارید او قبول می‌کند» (بحارالأنوار ج 1 ص 223 باب 7)
در دوران انتظار، تربیت فرزندان یکی از مهمترین وظایف منتظران آن حضرت است. حضرت ام البنین در قلب خالی فرزندانش فقط محبت امام زمانشان را گذاشت و چه خوب برداشتی از این زمین خالی کرد.
 
حضرت ولی عصر اروحنافداه در برخی از تشریفات خود فرموداند:((من خیلی تنها هستم! من خیلی غریبم! چرا برای فرجم دعا نمی کنید ؟ دعا کنید ، و بدانید که تبلیغات کم است و الا غیبت من اینقدرطولانی نمی شد ، گناه شیعیان ، برای من خیلی سخت است ، جوان ها باید خود را اصلاح کنند. باید در اجتماعات خود از من یاد کنید، من برای شما دعا می کنم، شما هم برای فرجم دعا کنید. برای ظهورم باید زمینه سازی کنید یعنی انچه را که اهل بیت علیهم السلام فرموداند انجام دهید، بچه هایتان را خوب تربیت کنید و اگر می خواهید ما از شما راضی باشیم به انچه که جد بزرگوارم امام صادق علیه السلام فرموده:((کوانو لنا زینا و لا تکونا علینا شینا )) عمل نمایید ، یعنی برای ما زینت باشید و باعث خجلت و سر شکستگی ما نباشید ،و بدانید که (( الوقت قددنا))قطعا زمان ظهور من نزدیک است».
 
در نامه امیرالمؤمنین‏ علیه السلام به عثمان بن حنیف فرماندار بصره از سوی آن حضرت چنین آمده: توجه کنید که هر مأمومی را امامی [و هر رهروی را راهبری است] که به او إقتدا می ‏کند و از نور عملش برخوردار می ‏گردد…(نهج البلاغه، بخش نامه‏ ها)
 
وقتی فردی محب یک انسان کامل مانند حضرت ولی عصر (عج) می‌شود
 
 وقتی فردی محب یک انسان کامل مانند حضرت ولی عصر (عج) می‌شود، طبیعی است که لازمه اش تبعیت «محب» از «محبوب»است و معنای حقیقی این تبعیت آن است که در عمل و گفتار خود را به صفات امام زمانمان نزدیک و نزدیک تر کنیم.
 
چنان که اهل معرفت می‌گویند: تأثیر نیروی «محبت» در پیراستن جان از رذائل، و آراستن آن به فضایل، از قبیل تأثیر مواد شیمیایی بر روی فلزات است که همچون اکسیری دفعتاً فلزی را مبدل به فلز دیگر می سازد. و یا مانند سیم برقی که از وجود «محبوب» به «محب» اتصال می یابد و یک جا و با سرعت، تمام صفات «محبوب» را به «محب» انتقال می دهد.
 
حضرت زین العابدین ‏علیه السلام فرمودند: آگاه باشید که مبغوض‌ترین مردم نزد خداوند کسی است که به سنّت و مذهب امامی بوده باشد و به اعمالش إقتدا نکند. (روضه الکافی 8: 234، ح 312.)
 
برای ما زینت باشید و مایه ننگ ما نشوید
 
منظور امام‏ سجاد(ع) در فرمایش فوق آن است که مبغوض ‏ترین مردم نزد خداوند از لحاظ عمل کسی که بر طریقه و مذهب امام‏ (ع) باشد، یعنی امامت و ولایتش را معتقد باشد، و در عین حال در اعمال و اخلاق خود با او مخالفت ورزد، و سِرّ مطلب آن است که هرگاه مؤمن در کارها و اخلاقش بر خلاف امامش رفتار نماید ننگ و عار امام‏ علیه السلام و مایه طعنه و عیب‌جویی دشمنان بر او خواهد بود، و این گناه بزرگی است، و چنانچه در اعمال و اخلاق خود به او إقتدا نماید سبب عظمت یافتن ولی اللَّه در نظر آن‏ها و رغبت کردن مخالفین به شیوه امامان، و راهیابی مردم با اعمال ایشان به سوی امامشان می ‏گردد، و بدین ترتیب مقصود از نصب امام در میان مردم حاصل می ‏شود. از همین روی فرموده‏‌اند: کُونوا لَنا زَیْاً وَ لَا تکونُوا عَلیْنا شَیْئاً؛ برای ما زینت باشید و مایه ننگ ما نشوید. (اصول کافی 77:2، ح 9.)
 
ما اساس هر خوبی و خیری هستیم و هر چه نیکی است از فروغ ماست
 
 در روایتی که شیخ کلینی (ره)، به اسناد خود از امام صادق (علیه السلام)، نقل می کند، آمده است: «ما اساس هر خوبی و خیری هستیم و هر چه نیکی است از فروغ ماست... و دشمنان ما، ریشه و اصل هر شر و بدی هستند. و هر چه پلیدی و زشتی است از شاخه های (شجره خبیثه) آن هاست... بنابراین دروغ گفته است کسی که پنداشته است که با ماست، در حالی که او (به گواهی اعمال زشتش) وابسته به فروع غیر ماست (از پیوند خوردگان به درخت ناپاک دشمنان ماست).» (کافی، ج 8، ص 243)
 
هنگامی که محبت حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف در قلب شعله ور گردید همه موانع بین انسان و ایشان که در اغیار و خواهش های نفسانی خلاصه می‌شود از میان برداشته می‌شود و به این واسطه محب حضرت ولی عصر (عج ا..) از دیار خود و خواهش های نفسانی خارج و رهسپار دیار امام زمان می‌گردد.
 
برای انتظار حضرت ولی عصر(عجل الله فرجه الشریف)، باید پیمانه‏ مودت خویش را از نور موالات و دوستی خاندان پاکی‏ ها (معصومان علیهم السلام) سرشار کرد.
 
«و ان تملا ... مودتی نور الموالاة لمحمد و آله» ( فرازی از دعای زیارت آل یس )
 
زیرا در سایه‌سار فرهنگ «موالات‏» پاکان و پاکی‏ ها، همه‏ مفاسد دنیوی ما در حوزه ‏های مختلف فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، اصلاح می‏گردد:
 
«بموالاتکم علمنا الله معالم دیننا و اصلح ما کان فسد من دنیانا» (فرازی از زیارت جامعه کبیره )
 
واژه‏ «موالات‏» دارای ‏دو مفهوم است. این دو معنا، مانند دو رکن همراه با هم، معنابخش ماده‏ «موالات‏»‌اند. واژگان «دوستی‏» و «پیروی‏» با هم، «موالات‏» را در ذهن‏ ها به تفسیر تصویر می‏کشند.
 
«موالات‏» ؛ امری است متقابل، یعنی ما شیعیان، خاندان اهل‏بیت را دوست می‏داریم و از آنان اطاعت می‏کنیم، و آنان نیز ما را دوست داشته و توسلات و تقاضاهای ما را اجابت کرده و ما را شفاعت می‌‏کنند.
 
آیا تا به حال فکر کرده‌ایم چگونه فرزندانمان را بر اساس محبت اهل بیت و دشمنی با دشمنان اهل بیت تربیت کنیم؟
 
اگر عشق و محبت به حضرت حجت(عج) در سطح خانواده‌ها و جامعه گسترش یابد
در مکتب اسلام، گرچه برای جلوگیری از انحرافات به کنترل بیرونی مثل حد، قصاص، امر به معروف و نهی از منکر و... اشاره شده، عمده توجه به کنترل درونی است؛ یعنی افراد باید طوری تربیت شوند که مانع درونی در خودشان بیابند و حتی در نبود ناظر بیرونی، مرتکب خطا نشوند.
محبت اهل‌بیت، به ویژه محبت وجود حضرت ولی‌عصر(عج)، یکی از عوامل عمده در ترک اعمال ناشایست است؛ چراکه وقتی انسان به حضرت محبت داشت، سعی می‌کند از اعمالی که این محبت را از بین می‌برد بپرهیزد و هم‌آهنگ با میل محبوب خود حرکت کند. بنابراین، اگر عشق و محبت به حضرت حجت(عج) در سطح خانواده‌ها و جامعه گسترش یابد، بسیاری از معضلات اجتماعی و فردی حل خواهد شد و لازم نیست هزینه‌های گزافی صرف جلوگیری از ناهنجاری‌های اجتماعی شود.
 
اخلاص، صداقت، مشاوره و مبارزه با نفس
اخلاص در تربیت فرزند؛ یعنی والدین خود در مسیر بندگی خدا و در جهت نزدیکی هر چه بهتر به اعمال و کردار امام زمان خالصانه حرکت کنند تا خود یک الگوی تمام عیار در اخلاق و رفتار و گفتار در خانواده و نیز در اجتماع باشند. 
صداقت داشتن در تمام ابعاد زندگی از مؤثرترین راهکارهایی است که اعتماد فرزندان همیشه به سمت خانواده جلب می‌شود.
 
توجه داشتن به این مهم که فرزند در دوران مختف سنی خود از چه افرادی الگو می گیرد و او را در انتخاب دوستان اش راهنمایی کنیم.
 
حرف آخر آنکه، والدین باید خودشان جلوی فرزندانشان مبارزه با نفس کنند تا در تربیت فرزندانشان موفق باشند. خوب بودن، کفایت نمی‌کند. بلکه فرزندان باید مبارزه با نفس کردن را در والدین خود ببینند تا تأثیر بگیرند. اگر انسان به صورت ژنتیکی آدم مهربان یا خوش‌اخلاقی باشد این زیاد تاثیرگذار نخواهد بود. مهم این است که انسان جلوی فرزندانش پا روی نفس خودش گذاشته باشد وفرزندان، این خودداری و مبارزه را فهمیده باشند.  

منبع: فرهنگ

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی