به سوی ظهور

مهدویت و امام زمان (عج)

به سوی ظهور

مهدویت و امام زمان (عج)

روز دحوالارض و دعا برای فرج صاحب الزمان(عج)

شنبه, ۶ شهریور ۱۳۹۵، ۰۸:۱۲ ق.ظ | بازدید: ۲۳۸۱ | دسته بندی: مناسبت‌ها

بیست و پنجم ذی‌القعده روز دحوالارض

روز بیست و پنجم ذی‌القعده روز دحوالارض


دحوالارض به معنای بیرون آمدن خشکی از زیر آب است و اولین نقطه‌ای که از زیر آب خارج شده، کعبه است و این معنای خاص و لطیفی است ولی آنچه در روایات آمده و قابل استفاده است بحث فضیلت و ممتاز بودن این روز می‌باشد.


شناخت معارف عمیق اسلامی و معانی لطیف عرفانی از ارزاق خاص الهی است که نصیب هر انسانی نمی‌شود و به قدر ظرف وجودی و فهم شهودی به درک این معانی واصل می‌شود، درک معنای دحوالارض و حقیقت آن از اموری است که در کتب اهل عرفان، معرفت و در تفاسیر و کتب اهل هیئت و نجوم مورد بررسی و مناقشات فراوانی بوده است. 


روز دحوالارض (گسترده شدن زمین) بیست و پنجم ماه ذی‌القعده است و دلیل بر اهتمام به دعا برای مولایمان صاحب الزمان (علیه السلام) در این روز و درخواست زودتر رسیدن فرج آن حضرت از درگاه خداوند خالق منّان، دعایی است که در کتاب‌های اقبال (1) و زادالمعاد (2) نقل شده است و برای این درخواست در این روز نکات ارزنده‌ای به خاطر رسیده که برای تشویق بندگان خدا یاد می‌کنیم:


1- روزی است که خداوند در مانند آن وعده فرموده که آن جناب (عجل الله تعالی فرجه الشریف) را ظاهر گرداند و هنگامی که مؤمن می‌بیند چنین روزی در این سال فرارسید و امامش ظهور ننمود، اندوهش تجدید و غصه‌اش شدید می‌گردد و عقل و ایمانش او را بر دعا کردن برای آن حضرت و درخواست تعجیل امر فرجش وا می‌دارد.


2- اینکه در چنین روزی رحمت گسترش می‌یابد و دعا مستجاب می‌شود –چنانکه در روایت آمده است- پس مؤمن که امامش را از جانش عزیزتر می‌داند و او را از اولاد و خاندان و عشیره خویش بیشتر دوست می‌دارد، دعای خالصانه خود را به برطرف شدن غم و اندوه مولایش اختصاص می‌دهد.


3- این روزی است که خدای تعالی بر او نعمت داده اینکه زمین را گسترانیده تا زندگی کند و سکونت نماید و لذت برد، و از آنچه در زمین هست و از آن بر می‌آید و بر آن فرو می‌ریزد بهره گیرد و به آنها زیست کند، و چون بداند که تمام اینها به برکت مولایش انجام می‌شود، بر خود حتم و لازم می‌شمارد که از آن حضرت به وسیله دعا مراتب سپاسگزاری را انجام دهد؛ چونکه او است واسطه تمام این نعمت‌ها، و هرگاه این را توجه داشت در دعا مسامحه و سهل انگاری نخواهد کرد (3).


4- در این روز به یاد خدا (عزّ و جل) بودن و ذکر او را بر زبان داشتن تأکید و ترغیب شده است و بی‌تردید دعا کردن درباره مولایمان صاحب الزمان (علیه السلام) از بهترین مصادیق این عنوان می‌باشد.


پی نوشت:

1) اقبال الاعمال، 312 . 

2) زاد المعاد، 236 .
3) گویم: و هنگامی که این روز شد خداوند به برکت او و برکت پدرانش زمین را برای کامل گردانیدن مادیات گسترانید، همچنان که در این روز به ظهور حضرتش مادیات و معنویات کامل می‌گردد، پس مؤمن باید در این روز تعجیل ظهورش را از صاحب عنایات - خداوند متعال - درخواست کند و اینکه خداوند او را از فائزان به انواع سعادتها قرار دهد. (محمد موسوی) .


برگرفته از کتاب مکیال المکارم

نظرات  (۲)

مجله خبری زیفا ۰۶ شهریور ۹۵ ، ۰۸:۴۷
با سلام و احترام
تبادل لینک متقابلا به انجام رسید
صفحه ی دوستان ما به نشانی زیر محل ثبت لینک شماست.
http://mag.zefa.ir/links
موفق باشید
مدیر وبلاگ جنگ نرم ۰۹ شهریور ۹۵ ، ۱۲:۰۱
سلام همسنگر عزیزم خداقوت .وبلاگ زیبایی دارید .خوشحال میشوم هر وقت سرتان خلوت شد به ما هم سر بزنید واگر خوشتان اومد با هم تبادل لینک و لوگو داشته باشم .منتظرتان هستم .یا علی
با تشکر مدیر وبلاگ جنگ نرم
www.jnarm.blogfa.com

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی