حضرت فاطمه (علیها ااسلام) از نگاه معصومین (علیهم السلام)
مقام حضرت زهرا(س) فقط از منظر معصومین(ع) که همتای ایشانند، قابل بیان است. کلمات و سخنان این بزرگواران حکایت از کرامت و عظمت والای این بانوی عالمه دارد:
1- فاطمه(ع) از نگاه امام امیرالمؤمنین(ع):
در آخرین لحظات عمر مبارک حضرت فاطمه(س) وصایای خویش را به همسرشان مینمودند که: «ای پسرعمو! تو هرگز مرا در دوران زندگی دروغگو و خائن نیافتی و هرگز با فرمانت مخالفت نکردم.» علی(ع) که شاهد درگذشت تنها یاور و تسلی بخش خود است، میفرماید: «پناه به خدا! تو داناتر و پرهیزگارتر و گرامیتر و نیکوتر از آنی که من به جهت مخالفت کردنت با خود، تو را نکوهش کنم. دوری از تو و احساس فراقت بر من گران خواهد بود ولی گریزی از آن نیست. به خدا سوگند! با رفتنت مصیبت رسول خدا(ص) را بر من تازه کردی. انالله و اناالیه راجعون از این مصیبت بزرگ و دردناک و تأثرآور و حزنانگیز!»(1)
دقت درکلام علی(ع) در این لحظات شدت علاقه و احترامش را به فاطمه(س) میرساند. در نگاه امام علی(ع) فاطمه در چنان مرتبه والایی از زهد و خداترسی و عمل به احکام الهی قرار دارد که تصور مخالفت او با همسرش ممکن نیست. حضرت علی(ع) در پاسخ به ادعاهای بی اساس معاویه مبنی بر فضایل امویان در نامهای مینویسد: «... دو سید جوانان اهل بهشت از ماست و«صبیة النار» از شماست، کودکانی که نصیب آنان آتش گردید. بهترین زنان جهان از ماست و «حمالةالحطب» آن که هیزم کشد برای دوزخیان از شماست. این فضلیت ها از ماست و آن فضیلت ها از شماست...»(2)
در شعری که به ایشان منسوب است، میفرماید: «من به فاطمه و فرزندانش مباهات میکنم! آن گاه به رسول خدا(ص) افتخار میکنم در آن هنگام که فاطمه را به همسری من درآورد.» (3) شخصیت والایی چون حضرت علی(ع) به همسری بانوی جهان افتخار میکند و همسری با او را ملاک برتری خود و شایستگیاش بر رهبری اسلام می داند.
2- فاطمه(ع) از نگاه امام حسن مجتبی(ع):
امام حسن(ع) در موارد بسیاری از مادرشان سخن گفتهاند. من جمله: «شبی دیدم مادرم در محراب به نماز ایستاده است و تا طلوع خورشید مشغول رکوع و سجود بود و شنیدم برای یکایک مردان و زنان دعا میکرد و آنان را نام میبرد ولی برای خود چیزی نخواست. عرض کردم: مادر! چرا همان گونه که برای دیگران دعا میکنی، برای خود دعا نمیکنی؟ فرمود: فرزندم! اول همسایه بعد از آن خانه.» (4)
3- فاطمه(ع) از نگاه امام حسین(ع):
در روز عاشورا، در آن هنگام که لشکر دشمن امام حسین(ع) را احاطه کرد. ضمن خطبه مفصلی فرمودند: «مرا بین کشته شدن و ذلت مخیر کردهاند و من هرگز تن به پستی نمیدهم. خدا و رسول مرا از چنین کاری باز میدارند. هم چنین نیاکان پاک و دامنهای مطهر و پاکیزه اجازه چنین پذیرشی را به من نمیدهند.» (5)
در یک کلام، امام حسین(ع) دلیل پایمردی و مقاومت خویش را تربیت الهی فاطمه (س) میداند. امام حسین(ع) نقل میکند: «آن زمان که رسول خدا(ص) در خانه امسلمه بود، صرصائیل(یکی از فرشتگان الهی) نزد پیامبر آمد و عرض کرد: «نور را به عقد نور درآور.» پیامبر فرمود: «چه کسی را برای چه کسی؟» گفت: «دخترت فاطمه (س) را برای علی بن ابیطالب.» سپس در حضور جبرئیل و میکائیل و صرصائیل فاطمه را به عقد علی درآورد.» (6)
4- فاطمه(ع) از نگاه امام سجاد(ع):
امام سجاد(ع) میفرماید: «وقتی که قیامت فرا رسد، منادی ندا میدهد: در این روز، ترس و اندوهی به خود راه ندهید. همه خوشحال از این عفو عمومی سربالا میبرند. فاطمه(س) وارد محشر میشود و گفته میشود کسانی که به آیات ما ایمان آوردند و مسلمان شدند به جز مسلمانانی که دوستدار اهلبیت هستند، همگی سرها را به زیر اندازند. آن گاه اعلام میشود: این است فاطمه دخت محمد(ص). او و همراهانش به سوی بهشت میروند. خداوند فرشتهای را خدمت وی میفرستد و میگوید: حاجتت را از من بخواه! فاطمه(س) عرض میدارد: پروردگارا! حاجت من آن است که مرا و کسانی را که فرزندان مرایاری کردند، مورد عفو قرار دهی.» (7)
5- فاطمه(ع) از نگاه امام محمدباقر(ع):
امام باقر(ع) به جابر روایت کردند که: «... چون قیامت شود، جبرئیل ندا میدهد: خدیجه دختر خویلد کجاست؟ مریم دختر عمران، آسیه دختر مزاحم، ام کلثوم خواهر موسی کجایند؟ آنان از جای بر میخیزند... ای اهل محشر! امروز من کرامت را برای محمد و علی و حسن و حسین و فاطمه(ع) قرار دادم. سرها را پایین بیاندازید و چشمها را فرو ببندید، چون فاطمه میخواهد به بهشت برود. سپس جبرئیل ناقهای بهشتی میآورد و آن حضرت را به بهشت میبرد و لیکن ایشان وقتی نزدیک بهشت میرسد درنگ میکند. خداوند میفرماید: درنگ شما برای چیست؟ فاطمه میگوید: پروردگارا! دوست دارم در چنین روزی مقامم شناخته شود. خداوند میفرماید: ای دختر حبیبم! برگرد و نظر افکن و هرکس را که دوستی تو یا دوستی یکی از فرزندان تو در دلش باشد، او را گرفته و وارد بهشت کن.» در ادامه امام باقر(ع) میفرماید: «به خدا سوگند! ای جابر در آن روز فاطمه شیعیان و دوستانش را همانند پرندهای که دانه خوب را از دانه بد جدا میکند، از بین جمعیت جدا میکند.» (8)
6- فاطمه(ع) از نگاه امام جعفر صادق(ع):
مرحوم مجلسی در ضمن روایتی از امام صادق(ع) نقل میکند: «فاطمه، صدیقه کبری است. محور حرکت انسانهای گذشته، معرفت و شناخت حضرت فاطمه بوده است.» (9) سید هاشم بحرانی روایت دیگری از امام صادق(ع) نقل میکند که: «نبوت هیچ پیامبری تکمیل نشد مگر این که به فضیلت آن حضرت اقرار نموده، محبت او را دارا باشد.» (10) امام صادق(ع) در ذیل آیه شریفه «اناانزلناه فیلیلةالقدر»؛ میفرماید: منظور از«لیلة» فاطمه و منظور از«قدر» خداوند است. هرکس فاطمه را آن گونه که سزاوار است، بشناسد، «لیلةالقدر» را درک کرده است.» (11)
7- فاطمه(ع) از نگاه امام موسی کاظم(ع):
امام کاظم(ع) میفرماید: «همانا فاطمه، صدیقه و شهیده است.» (12) سلیمان جعفر میگوید: از امام کاظم(ع) شنیدم که فرمودند: «درخانهای که اسم محمد یا علی، حسن، حسین، جعفر، عبدالله و از زنان فاطمه باشد، فقر و تنگدستی وارد نخواهد شد.» (13)
8- فاطمه(ع) از نگاه امام رضا(ع):
امام رضا(ع) از اجداد گرامیش نقل میکند که پیامبر(ص) به علی(ع) فرمودند: سه فضیلت به تو داده شد که به من داده نشده است. علی(ع) عرض کرد: چه چیزهایی به من داده شده است؟ فرمود: تو پدر زنی چون من داری که من چنین پدر زنی ندارم، همسری چون فاطمه به تو داده شده که به من داده نشده است، حسن و حسین به تو داده شده که به من داده نشده است.» (14) امام رضا(ع) از پدران بزرگوار خود از رسول خدا(ص) نقل میکند که پس از ازدواج علی و فاطمه(ع) خداوند عزوجل فرمودند: «اگر علی(ع) را نمیآفریدم برای دخترت فاطمه همتا و همسری در روی زمین یافت نمیشد.» (15)
9- فاطمه(ع) از نگاه امام جواد(ع):
امام جواد(ع) خطاب به موسی بن قاسم که گفت: در حج از طرف مادرت نیز زیارت کردم و گاهی هم نکردم؛ فرمودند: «آن را زیاد کن، زیرا که برترین چیزی است که بدان عمل میکنی.» (16) زکریا بن آدم نقل میکند: «در محضر امام رضا(ع) بودم که امام جواد(ع) در حالی که بیش از چهار سال از عمرش نگذشته بود، وارد شد. وقتی نشست دستش را روی زمین قرار داد و سر به آسمان بلند نمود و مدتی طولانی به فکر فرو رفت. امام رضا(ع) فرمود: جانم فدایت! چرا این چنین در اندیشهای؟ پاسخ داد: به جهت ستمهایی که نسبت به مادرم فاطمه(س) انجام دادند.» (17)
10- فاطمه(ع) از نگاه امام هادی(ع):
آن حضرت در مورد علت نام گذاری حضرت صدیقه طاهره(س) به«فاطمه»، از رسول خدا(ص) نقل میکند: «دخترم فاطمه را بدان جهت فاطمه نامیدند که خداوند عزوجل او و دوستانش را از آتش جهنم به دور نگه میدارد.» (18)
11- فاطمه(ع) از نگاه امام حسن عسکری(ع)
امام حسن عسکری(ع) از امام علی(ع)، از رسول خدا(ص) نقل میکند که: «آن هنگام که خداوند آدم و حوا را آفرید، آنان در بهشت به خود مباهات میکردند. آدم به حوا گفت: خداوند هیچ مخلوقی بهتر از ما نیافریده است. خداوند به جبرئیل فرمود: این دو بندهام را به فردوس برین ببر! زمانی که وارد فردوس شدند، چشمانشان به بانویی افتاد که جامهای زیبا از جامههای بهشتی در برداشت و تاجی نورانی بر سرگذاشته و دو گوشواره درخشان به گوشش آویخته بود و بهشت از پرتو نور چهرهاش درخشان بود. حضرت آدم به جبرئیل گفت: حبیبم جبرئیل! این بانو که از زیبایی چهرهاش بهشت نورانی گشته، کیست؟ گفت: او فاطمه دختر محمد(ص) پیامبری از نسل تو است که در آخرالزمان خواهد آمد. گفت: این تاجی که برسردارد، چیست؟ پاسخ داد: شوهرش علیبن ابیطالب(ع) است. گفت: این دو گشواره که بر دو گوش او است چیست؟ پاسخ داد: دو فرزندش حسن و حسین میباشند. آدم گفت: حبیبم! آیا اینان پیش از من آفریده شدهاند؟ گفت: بلی، اینان در علم مکنون خداوند چهارهزار سال پیش از آن که تو آفریده شوی، وجود داشتند.» (19)
12- فاطمه(ع) از نگاه امام مهدی (عج):
حضرت بقیةالله(عج) فرمودند: «دختر رسول خدا فاطمه(س) برای من سرمشق و الگوی نیکویی است.» (20) امام مهدی(عج) که با ظهور خویش عالم را متحول میسازد، حضرت فاطمه(س) را الگوی عملی و حکومتی خویش میشمرد و این، حکایت از مقام عظمای بانوی عالم، حضرت زهرا(س) دارد.
پینوشتها:
1- فاطمةالزهرا من المهد الیاللحد، ص 609 و 610؛ روضةالواعظین، ص 151.
2- نهج البلاغه، نامه 28.
3- دیوان امام علی بن ابیطالب(ع)، محمدعبدالرحمن عوض، ص 65.
4- بحارالانوار، ج 43، ص 81 و 82، حدیث 3.
5- همان، ج 45، ص 9.
6- همان، ج 43، ص 123، حدیث 31.
7- عوالم العلوم، 11/2/1780 و 1779.
8- بحارالانوار، ج 43، ص 64.
9- همان، ص 105.
10- مدینةالمعاجز به نقل: فاطمةالزهرا بهجةالقلب المصطفی، ص 86.
11- بحارالانوار، ج 43، ص 65، حدیث 580.
12- مرآةالعقول، ج 5، ص 315.
13- سفینةالبحار، ج 4، ص 295.
14- مسندالرضا، ج 1، ص 119، حدیث 81.
15- همان، ج 1، ص 141، حدیث 177.
16- اصول کافی، ج 4، ص 314، حدیث 2.
17- بحارالانوار، ج 50، ص 59.
18- لسان المیزان، ج 3، ص 346.
19- بحارالانوار، ج 53، ص 180.
20- اهم منابع از کتب روایی و مذهبی بوده است. بویژه اصول کافی و بحارالانوار و مجلات پیام زن و آینه عصمت.
ویژه نامه شهادت حضرت زهرا از تولد تا شهادت به همراه فایل PDF برای نصب و نشر در تابلوی اعلانات مساجد ،ادارات ،دانشگا هها ،پایگاه ها و حوزه های مقاومت ،در وبلاگ مقاومت تا پیروزی www.sorsorehsabz.blogfa.com
با تشکر