به سوی ظهور

مهدویت و امام زمان (عج)

به سوی ظهور

مهدویت و امام زمان (عج)

کلیپ صوتی «آیا در آخرالزمان هستیم؟»

دوشنبه, ۶ بهمن ۱۳۹۳، ۰۷:۲۰ ب.ظ | بازدید: ۴۳۷۸ | دسته بندی: کلیپ

کلیپ صوتی با موضوع نشانه‌ها و قواعد ظهور از استاد پناهیان+ متن سخنرانی

پناهیان

حجت الاسلام پناهیان را باید یکی از پیشقراولان بحث بشارت ظهور دانست، ایشان بیش از یک دهه است که به همراه مباحث مهم تربیتی، دینی و اجتماعی به بحث مقدس بشارت ظهور نیز می‌پردازد، سخنرانی‌های ایشان در این زمینه را می‌توان تفسیر بشارتهای ولی امر مسلمین در یک و نیم دهه گذشته دانست.


دانلود فایل صوتی (حجم: 6MB)


اولاً اینکه ما از کجا معلوم هست در آخرالزمان هستیم؟

دو نوع علل می‌شود برایش ذکر کرد. بعضی‌ها می‌گویند این حوادث ممکن است هزار مرتبه دیگر هم مثلاً شبیه‌اش را شما تطبیق می‌دهی، میگی آقا بیرون شهر کوفه هفتاد نفر از شیعیان و دوستان اهل بیت به شهادت برسند یکجا(1) ممکن است آقای حکیم(2) و نمازگزاران نماز جمعه نجف اشرف باشد، ممکنه.

-میگه آقا ممکنه هزار بار دیگر، هفتاد نفر هفتاد نفر کشته بشوند. معلوم نیست که این قصه همان قصه باشد.

یا میگی آقا یک کسی است به نام عبداله در یک جایی حاکم است اگر ایشان فوت بکند بعد از او یک حکومت بی‌ثباتی در منطقه حجاز پیش می‌آید و بعد از آن ظهور رخ خواهد داد.

-میگه آقا ممکن است هزار تا عبداله دیگر بیاید و فوت کند و بعد هم آن منطقه دچار بی‌ثباتی بشود.

سفیانی ظهور بکند باید بیاید نقشه خاورمیانه را به هم بریزد. و الان حداقل ده سالی هست دست استکبار جهانی تو پوست گردو مانده، خودشان هم صد مرتبه اعلام کردن ما چاره‌ای نداریم جز اینکه نقشه خاورمیانه را به هم بریزیم. با این ترکیب دیگر نمی‌توانند منطقه را مدیریت بکنند.

شاید آن سفیانی که در روایت آمده و مسیر حرکتش هم مشخص است و هیچ کاری نمی‌کند جز نقشه خاورمیانه را به هم زدن. نقشه‌ای که استکبار برای خاورمیانه دارد همان باشد، شاید.

-میگه آقا ممکن است نقشه خاورمیانه هزار مرتبه دیگر هزار سال دیگر همین جور تغییر کند بالا بشود پایین بشود و ظهور هم رخ ندهد.

در مقابل این جور برخورد با اخبار ظهور باید گفت که اهل بیت عصمت و طهارت(ع) که بیکار نبودن یک علامتی را بگویند که علامت نیست. اگر بنا باشد هزار تا عبداله دیگر بیاید فوت بکند و شرایط بی‌ثباتی تو آنجا پیش بیاید این چه علامتی است؟! شما آدم عاقل باشی مینشینی این جور علامت بدی مردم را بگذاری سر کار؟!

آقا اگر بنا باشد که خاورمیانه نقشه‌اش هزار مرتبه دیگر تغییر پیدا بکند با حرکت‌هایی شبیه حرکت سفیانی و این همانی نباشد احتمالش بالا نباشد و تا هزار سال دیگر قصه تأخیر بیافتد خب این چه طرز علامت دادن است توسط اهل بیت عصمت و طهارت؟! شما زحمت بکشید یک دفعه‌ای بفرمائید چهارده معصوم اشتباه کردن علامت دادن، چرا به ما میگی تطبیق نده؟ به اهل بیت بفرمائید این چه علامت دادنی است اصلاً علامت ندهید.

وقتی که درباره اخبار مربوط به حوادث ظهور، روایاتی را آدم می‌شنود نباید با آن اینقدر بی‌اعتنا و بی‌احترام برخورد کند. یک دفعه‌ای به برخی از روایات اخبار حوادث ظهور که می‌رسند بعضی‌ها یک جوری گیر به سند روایت می‌دهند که تو مسائل فقهی اون جوری گیر نمی‌دهند به سند، تو مسائل تاریخی گیر نمی‌دهند به سند.

کتابی است به نام «بیان الائمه»(3) من این کتاب را کامل بررسی نکردم میزان اتقان را ببینم لذا به عنوان یک کتاب مرجع به طور قطعی از حیث خودم حداقل معرفی نمی‌کنم شاید هم خیلی زحمت کشیده باشد نویسنده محترم.

نوشته بود که کشورهای غربی می‌آیند اسلحه‌هایشان را می‌گذارند در کشورهای منطقه. و بعد هم به عراق حمله می‌کنند از راه جنوب حمله می‌کنند تا بغداد را با نبرد نظامی پیش می‌روند بغداد را عفواً (بدون درگیری) وارد می‌شوند «لئن امرائهم من عملائهم» چون رؤسای بغداد عُملای خودشانند. حالا این کتاب قبل از اینکه صدام بیاید روی کار نوشته شده است بعد هم آدم می‌بیند طابقا نعل به نعل اتفاق می‌افتد، صدام که از عُملای آنها هست.

-نه آقا معلوم نیست هیچی معلوم نیست آقا نگو آقا نبین

این چه طرز برخورده، بالأخره ائمه هدی علائم ذکر کردند. این در حالی است که حالا ائمه هدی(علیهم السلام) وقتی که خبر می‌دهند چه جوری دقیق خبر می‌دهند. آمد پرسید آقا امام صادق(ع) از سفیانی برای ما بگوئید؟ آقا فرمود کدام سفیانی؟ سفیانی اول یا سفیانی دوم؟ گفت آقا مگه دو تا سفیانی هست؟ فرمود بله سفیانی اول این جنایت‌ها را می‌کند تو منطقه عراق، سفیانی دوم است که شش ماه قبل از ظهور است.

این جوری آدرس می‌دهند که شما سرسری نگیرید معلوم است ائمه هدی(علیهم السلام) قصد جدّی داشتند برای اخبار آخرالزمان دادن.

یک دفعه‌ای ما نمی‌دانم چطور بزگوار می‌شویم! می‌گیم نه حالا اینا رو بذاریم کنار

احتمال نمی‌دهید ائمه هدی(ع) برای هوشیاری این‌ها را فرموده‌اند.

حالا تطبیقش سخت است، بله سخت است ممکنه آدم اشتباه بکند، بله ممکنه آدم اشتباه بکند. یقینی نباید تطبیق بدید، باشه ولی هزار سال دیگر هم توپ را پرت نکن پشت بام. ارزش اخبار مربوط به حوادث پایانی را نباید تو کم بکنی.

-آقا معلوم نیست ممکن است هزار تا دیگر عبداله بیاید

اگر بگی هزار تا عبداله دیگه بیاد و فوت بکند و ال بشو بل بشه. پس من به آن گوینده خبر شک می‌کنم، آقا بالأخره گوینده خبر می‌خواسته خبر بدهد یا می‌خواسته است ما را بگذارد سر کار؟! قصد داشته است معمای سرگرم کننده مطرح کند ما سرگرم بشویم یا نه واقعاً یک خبر خاصی است؟! آقا این حکومت معلومه از سراپایش می‌ریزد که این عبداله برود بی‌ثبات می‌شود تو روایت هم همین را گفته‌اند.

استکبار چاره‌‌ای ندارد جز اینکه نقشه خاورمیانه را به هم بریزد، به هم بریزد هم باید کشتار بکند راه دیگری ندارد برای نجات، و آن‌ها جنایتکار هستند که این کار را بکنند این چرا نباید اون سفیانی باشد؟ تو باید دلیل بیاری که این اون سفیانی نیست، تو باید دلیل بیاری.

رسول خدا دارند کلماتی را، امیرالمؤمنین دارند کلماتی را، تا برسد اوجش امام صادق(ع)، بعد از امام صادق(ع)، با همه احتیاط کاری‌ها و مخفی‌کاری‌هایی که صورت می‌گرفته است. اینقدر اخبار مربوط به حوادث ظهور را می‌دادند که بعضی‌ها از بنی‌العباس طمع می‌کردند که این اخبار را به خودشان منسوب بکنند اسم‌های خودشان را تغییر بدهند، متناسب با آن اخبار مردم را به اشتباه بیاندازند. اینقدر خبر دادن جدّی بوده است.

البته چند تا نکته را باید رعایت کرد:

نباید الکی تطبیق داد، نباید عجولانه قضاوت کرد، نباید بی‌احتیاطی کرد، نباید قطعی نظر داد.

ولی احتمالات درجاتش همین جور کنار همدیگر که می‌گذاری، این قطعاتِ پازل دارد نقشه‌ای را به ما نشان می‌دهد. همه‌اش را که نمی‌توانی انکار کنی که. آقا کسی هست از قم قیام می‌کند اسم او اسم یکی از انبیاء اعظام است.

خب اسم آقا روح الله ما حضرت عیسی بن مریم است، همون میشود دیگه.

-نه آقا معلوم نیست ممکن است هزاران نفر دیگر قیام بکنند.

دوباره یک روایت دیگر می‌آوری میگی آقا در روایت نوشته که اسم او «روح‌الله» است. حالا چی می‌گیی؟

-ممکنه حالا مثلاً روح‌الله های دیگر قیام بکنند

شما هم خیلی بیکاری‌ها! ائمه معصومین ما خبر نداشتند از اینکه کسی به نام آسیدروح‌الله نازنین ما قیام می‌کند. بر سیاق اخبار آخرالزمان هم خبر داشتند، هم اگر یک روح‌الله دیگر باشد باید اعلام می‌کردند روح‌الله اولی که قیام می‌کند نه یکی دیگه، کما اینکه مشابهش را تو موارد دیگر فرموده‌اند. بعضی‌ها علاقه دارند این‌ها را انکار کنند، چرا آخه؟!

این یک برخورد. برخورد دومی که بد است صورت بگیرد این است که آدم عجولانه و بد قضاوت بکند. همین جوری دقیقه یک دفعه هر کدام از اون شخصیت‌های ناشناخته را که دقیق مختصاتش درنیامده، هی به این تطبیق بدیم هی به اون تطبیق بدیم، هی اعلام کنیم، هی مردم را تو حول و ولا بندازیم و هی سَبُک کنیم، اصلاً کار تطبیق دادن بر کار تحلیل کردن اخبار آخرالزمان را، این هم کار خوبی نیست.

ولی باید این‌ها را جدی گرفت. آقا پیچیدگی‌هایی هم دارد ها، شاید همه بررسی کردن بحث «دجّال» را هنوز نفهمیده باشند که شخص است یا شخصیت است؟ ولی آخه یک حرف‌هایی هست نمیشه ساده از کنارش رد شد.

اما گروه دوم دلائل مربوط به آخرالزمان چه دلائلی هستند؟

گروه دوم دلائلی که دلالت می‌کنند ما در آخرالزمانیم و یا می‌توانند دلالت بکنند «قواعد ظهور» هستند نه «حوادث ظهور».

قواعد ظهور چیه؟ می‌فرماید ظهور مهدی ما بعد از یأس رخ می‌دهد(4). یا می‌فرماید ظهور مهدی ما بعد از اینکه هر کسی ادعا دارد تئوری‌ای برای اداره هدایت بشر دارد تئوری‌اش زمین می‌خورد یک خلأ تئوریک در جهان پدید می‌آید بعد ظهور رخ می‌دهد.

حوادث ظهور تکلیف‌ساز نیستند

آقا یک عبدالهی از دنیا می‌رود، خب حالا ما کاری نمی‌توانیم بکنیم، باید صبر کنیم بره دیگه، ما که نمی‌توانیم بکشیم که. بگیم آقا زودتر شما برو این قصه درست بشه!

ولی قواعد ظهور تکلیف ساز هستند

می‌فرماید ظهور بعد از کی رخ می‌دهد؟ بعد از اینکه هیچ کسی تئوری نداشته باشد برای عالم. من الان از شما می‌پرسم آیا تئوری‌ای برای اداره هدایت بشر موجود است که امتحان نشده باشد؟ تو کدام رشته علوم انسانی ادعا شده که تئوری جدیدی به بازار آمده است؟ بعد عقلت را قاضی کن امکان آمدن تئوری جدیدی هست؟ در حالی که تئوری اسلامی ما دارد پا می‌گیرد و به عنوان یگانه تئوری خودش را دارد معرفی می‌کند.

حالا دموکراسی‌ای که اونها می‌گفتن پایان تاریخ است مغز حمار نخورده بودند که این را گفته بودند. بررسی کرده بودند برای خودشان. شما بخواهی دکترا بگیری باید بری حرف‌های اونها را امتحان بدی بهت دکترا بدن، یک دفعه به اینجا که می‌رسد بی‌اعتبار می‌شوند؟ تق دموکراسی هم که درآمد.

یکی دیگه از قواعد ظهور که من مایلم این را جزء قواعد ظهور بگذارم نه حوادث ظهور، یک قومی قبل از ظهور قیام می‌کنند «یُوَطِّئُونَ لِلْمَهْدِیِّ سُلْطَانَه» مقدمه‌ساز ظهور حضرت می‌شوند. خب همه مفسرین آیات قرآن و روایات می‌فرمایند آن قوم ایرانیان هستند. المیزان علامه طباطبایی را ببینید. ذیل آن آیه سوره مائده «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا مَنْ یَرْتَدَّ مِنْکُمْ عَنْ دینِهِ فَسَوْفَ یَأْتِی اللَّهُ بِقَوْمٍ یُحِبُّهُمْ وَ یُحِبُّونَهُ» علامه می‌فرماید این آیه، مربوط به ایرانی‌های آخرالزمان است که قیام می‌کنند و مردانه قیام می‌کنند مختصاتش هم این است، مختصاتش هم در ورایت آمده است، این‌ها باید بلند شوند قیام بکنند.

شهید بهشتی تعبیر زیبایی داشت (من اصلاً ارادت پیدا کردن به شهید بهشتی به خاطر این تعبیرش) که فرمود هیچ چیزی ظهور آقا را نزدیک نمی‌کند مثل اینکه ما بلند شویم یک جامعه نمونه بسازیم به جهانیان ارائه بدهیم این ظهور حضرت را نزدیک می‌کند.

این را بگذار کنار اون نظریه‌ای که فساد باید عالم را بگیرد نکنه ما هم باید کمک کنیم به فساد. فساد که عالم را می‌گیره، گرفته. ما باید اون مقدمه‌سازه باشیم که حق را ازش دفاع می‌کنند.

مثلاً یکی از قواعد ظهور تبیین تمحیص است. باید روشن بشه حق از باطل. این کاروان غزه می‌بینی راه افتاده، یکی از قواعد ظهور آقاست. کنفرانس دوربان وقتی که همه کشورها جز آمریکای جنایتکار، گفتند که اسرائیل نژادپرست است. این یکی از تحقق قواعد ظهور است. شما فکر می‌کند حق چقدر باید آشکار شود تا آقا بیاید؟

حالا شما این همه حرف را از قواعد ظهور، از اخبار ظهور بگذار کنار یکی دو تا روایت دیگر:

1- می‌فرماید هر کسی ظهور را نزدیک نداند قصی القلب می‌شود.

2-می‌فرماید وقتی ظهور رخ می‌دهد منتظران حضرت می‌گویند ما انتظار نداشتیم اینقدر یک دفعه‌ای رخ بدهد.

3-می‌فرماید خدا امر فرج را یک شبه اصلاح می‌کند.(5) زیاد منتظر مقدمات طولانی نباشید.

 

در کنار این سه روایت واقعیت‌های جهان را نگاه کن، چه کسی فکر می‌کرد فروپاشی شوروی در عرض کمتر از یک ماه صورت بگیرد؟ چه کسی نمی‌بیند که الان حرکت‌های بین‌المللی، اتفاق‌های جهانی سرعت پیدا کرده است؟

در اخبار آخرالزمان هست که قم مرجعیت علمی پیدا می‌کند برای جهان اسلام و جهان بشریت و از قم به اقصی نقاط عالم، علوم اهل بیت نشر پیدا می‌کند(6). من چند هزار تا طلبه از چند کشور جهان تو قم دارند درس می‌خوانند آمارش را نگم. بعد در روایت تأکید شده می‌فرماید از نجف از کوفه علم می‌آید تو قم متمرکز می‌شود به همه عالم منتشر می‌شود و بعد صریحاً می‌فرماید که این وضعیت باقی می‌ماند تا ظهور(7).

-بعد می‌گه که حالا ممکنه این دفعه اومده، این دفعه اون آخریه نباشه دوباره بره دوباره برگرده

تو می‌خوای به هر قیمتی شده بگی فعلاً ظهور رخ نمی‌دهد کاری می‌خوای بکنی؟!

حالا ما در آخرالزمان هستیم یا نه خودتان محاسبه بفرمائید.

 - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

پی‌نوشت‌ها:

1.امیرالمؤمنین(ع): 70 نفر از صالحان (عالمان دینی) که سر دسته شان مرد با منزلتی است کشته خواهند شد که او را (سفیانی) می کشد و خاکسترش را در میان جلولا و خانقین برباد می دهد و این پس از آن است که در کوفه 4000 نفر را کشته است. (بحارالانوار، ج52، ص220؛ یوم الخلاص، ص635.)

2. آیت‌الله محمد باقر حکیم در در هفتم شهریور 1382 (یکم رجب سال 1424 قمری) پس از اقامه نماز جمعه، بر اثر انفجار شدید یک خودروی بمب گذاری شده در مقابل حرم امام علی(ع) در نجف اشرف، به همراه 82 نفر از نمازگزاران شهید شدند.

3. بیان الائمه (ع) للوقائع الغریبه و الاسرار العجیبه، نویسنده: محمدمهدی زین‌العابدین، این کتاب حاوی شرح اخبار و روایاتی است در خصوص غیبت و ظهور امام زمان(عج) به ویژه کیفیت ظهور و حوادث و اتفاقات عجیب به هنگام ظهور که به زبان عربی نگاشته شده است.

4. امام باقر(ع) فرمود: قیام و ظهور مهدی(ع) به هنگام ناامیدی و یاس مردم از گشایش در کارها و فرج حصرتش می باشد. (بحارالانوار، ج 52، ص 231 _ الزام الناصب، ج 2، ص 162_ المهدی، اثر آیت الله صدر، ص 198)

امام رضا علیه السلام می‌فرماید: «انما یجیء الفرج علی الیأس؛[13] همانا گشایش، هنگام یأس و ناامیدی می‌آید.» (بحارالانوار، ج 52، ص 129 _ قرب الاسناد، ص168)

5. ابو بصیر از امام صادق(علیه السلام) نقل کرده که فرمود: «خداوند عزوجل امر او را در یک شب اصلاح خواهد نمود».

و نیز از امام حسین علیه السلام نقل است که فرمود: «قائم ما اهل بیت [کسى است که ] خداوند متعال امر او را در یک شب اصلاح و آماده خواهد نمود» . (کمال الدّین و تمام النّعمه، ج1، 317)

ابن ماجه از امام على علیه السلام نقل کرده که رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود: «مهدى از ما اهل بیت است که خداوند امر او را در یک شب اصلاح و آماده خواهد نمود».

سنن ابن ماجه ، ج 2 ، ص 1376.

6 و 7. در حدیثی از امام صادق علیه السلام روایت شده است که:

«خدای تبارک و تعالی به وسیله‌ی کوفه بر همه ی شهرها احتجاج نموده و با مؤمنین از أهل آن بر سایر شهرها. و به وسیله‌ی «قم» بر همه شهرهای جهان و با مؤمنین از أهل آن، بر همه ی مردم شرق و غرب از جن و انس. خداوند هرگز قم و أهل قم را به خواری و زبونی ترک ننموده است بلکه پیوسته آنها را توفیق می دهد و تأیید می نماید. ولی همواره دین و أهل دین در قم - در أنظار دشمنان- خوار هستند. و اگر چنین نمی‌شد مردمان بسوی آن هجوم می‌بردند و آنجا را ویران می‌ساختند و دیگر حجتی بر دیگر شهرها باقی نمی‌ماند. و در این صورت آسمان و زمین بر جای خود ثابت و استوار نمی‌ماند و به ساکنان زمین مهلت داده نمی‌شد. زمانی فرا خواهد رسید که قم و أهل قم بر همه‌ی مردم روی زمین حجت باشد. و آن در زمان غیبت قائم ما تا هنگام ظهور اوست. و اگر قم نبود زمین ساکنانش را در کام خود فرو می‌برد»

(بحارالانوار جلد 60 ص 213 و در چاپ بیروت جلد 57 همان صفحه)

در حدیث دیگری که از آن بزرگوار نقل شده چنین آمده است که در همین رابطه فرمود:

«کوفه از مؤمنان خالی می شود. و علم از آن برچیده می‌شود، آنچنانکه مار در لانه خود درهم می‌پیچد. آنگاه در شهری به نام «قم» ظاهر می شود، و آنجا معدن علم و فضل می گردد، و آن در نزدیکیهای ظهور قائم ما است. و خداوند قم و أهل آن را قائم مقام حجت علیه السلام قرار می‌دهد، و حجت خود را بر مردم جهان به اتمام می رساند تا اینکه در روی کره زمین کسی نمی‌ماند که علم و دین به او نرسیده باشد، و سپس حضرت قائم علیه السلام ظاهر می‌گردد».

(بحارالانوار ج 60 ص 213 و چاپ بیروت ج 57 همان صفحه)

از امام صادق(ع) نقل شده که یکبار در مورد قم فرمود:

«قم به این جهت «قم» نامیده شد که أهل آن در محضر قائم آل محمد -صلوات الله علیه- گرد می‌آیند و با او قیام می‌کنند و به امامت او اعتراف دارند و از یاری او دست برنمی‌دارند»

(بحارالانوار جلد 60 ص 216 و منتخب الاثر ص 485

نظرات  (۱)

سد محمدرحیم ۰۷ مرداد ۹۷ ، ۰۸:۰۳
پناهیان=مطهری زمان

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی