به سوی ظهور

مهدویت و امام زمان (عج)

به سوی ظهور

مهدویت و امام زمان (عج)

مهدویت در کلام امام کاظم(ع)

يكشنبه, ۴ خرداد ۱۳۹۳، ۱۱:۳۲ ق.ظ | بازدید: ۲۰۰۷ | دسته بندی: ائمه معصومین

مهدویت در کلام امام کاظم(علیه السلام)

امام موسی کاظم

امام کاظم(علیه السلام) در فرمایشات خود به تبیین ابعاد مختلفی از مساله مهدویت پرداخته‌اند، به مناسبت شهادت آن حضرت گوشه‌ای از این بیانات را در این نوشتار کوتاه مرور می‌کنیم.

زمینه‌سازی برای انجام ظهور و دولت عدل جهانی یکی از برنامه‌های اصلی اهل بیت (علیه السلام) از وجود مقدس پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) تا امام حسن عسکری بوده است که به اشکال مختلفی مردم را نسبت به چنین مقاله‌ی مهم آگاهی و بشارت می‌دادند.

امام هفتم حضرت موسی ابن جعفر نیز با بیانات و فرمایشات گوهر بار خویش از ابعاد مختلف مسأله مهدویت پرده برداشته و ما را در شناخت هر چه بیشتر آن دوران یاری نموده‌اند که به گوشه‌هایی از آن می‌پردازیم.

 

اجرای عدالت اجتماعی در میان مردم

همه انبیاء و اولیاء الهی در پی اجرای عدالت در میان جوامع بشری بوده‌اند و سعی و توان آنان بر این بوده است که حقی از کسی ضایع نگردد و جمیع بشریت از آب گوارای مساوات و برابری بهره‌مند گردند. همانگونه که خداوند متعال عدالت پروری را از دستورات اصلی خود برمی شمارد و می‌فرماید: « ان الله یامر بالعدل...»(1ِ). یعنی خداوند به عدل دستور می‌دهد.

حضرت مهدی در رأس اهداف مقدس خود این سنت لایتغیر الهی را تعقیب می‌نماید و جلوی فزون خواهی سود طلبان و فزونی خواهان را خواهند گرفت. اگر عصری را در پیش داریم که ثروت‌های خدادادی در دست یک حزب خاص جمع شده است و آنان نیز با این منابع همگانی با اعمالی چون قتل غارت حمله نظامی، ترویج فساد و فحشاء و ...بشریت را به سوی فقر و عقب ماندگی گسیل می‌دهند، آن حضرت با خاتمه دادن به فعالیت چنین مستکبرانی زمینه استفاده و بهره برداری از عدالت را فراهم می‌کنند.


امام کاظم علیه السلام می‌فرمایند:

«هنگامی که پنجمین امام از اولاد من پنهان شود، برای حفظ دین خود به خدا پناه برید مبادا کسی دین را از کف شما برباید _ این فرزند _ حضرت مهدی غیبتی دارد که بعضی از معتقدان به وی از اعتقاد خود برمی‌گردند. غیبت او امتحانی است که خداوند بندگان خود را بدان وسیله امتحان می‌کند...»  

وی همه‌ی مردم را از جمیع نعمت‌های الهی فراهم می‌آورد و زمین را به وسیله عدالت و برابری زنده می‌گرداند چنان چه قرآن کریم می‌فرماید:

«یُحْیِی الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا »(2ِ) یعنی خداوند زمین را بعد از مردن زنده می‌گرداند.

امام کاظم علیه السلام در مورد این آیه چنین می‌فرمایند: این زنده کردن به این نیست که با باران زمین را زنده کند بلکه خداوند مردانی را (حضرت مهدی ویاران او) برمی‌انگیزد تا اصول عدالت را زنده کنند ؛پس زمین در پرتو عدل زنده می‌شود و اجرای عدل و حدود الهی در زمین مفیدتر از چهل روز بارندگی می‌باشد.(3)

یکی از صفات خوب و شایسته بندگان خالص خداوند امیدواری به رحمت و فیض الهی است و این که در حساس ترین و سخت ترین شرایط نیز از لطف الهی غافل نشوند.


آزمایش شدید مردم در زمان غیبت

حضرت موسی وقتی از طرف خداوند مأمور شد که به کوه طور برود و چهل روز در آن جا باشد خداوند این ایام عدم حضور او را یک آزمایش و ابتلائی برای قوم بنی‌اسرائیل قرار داد تا خوبان از بدان شناخته شوند و همین گونه نیز شد و عده‌ای به دستورات حضرت موسی و هارون (علیه السلام) عمل نکردند و گوساله پرست شدند و از راه حق منحرف گردیدند و این آزمایش الهی در هر زمانی وجود دارد چنان چه خداوند متعال می‌فرماید:

« وَلَنَبْلُوَنَّکُمْ بِشَیْءٍ مِّنَ الْخَوفْ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِّنَ الأَمَوَالِ وَالأنفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِینَ »(4ِ)

یعنی ما شما را حتما به چیزی مانند گرسنگی، ترس، کمبود در جان و مال و ثمرات آزمایش خواهیم کرد.


دوران غیبت حضرت مهدی نیز یک ابتلای بزرگ الهی برای مردم بوِیژه مسلمانان می‌باشد و در این دوران یاران و دوستان واقعی آن حضرت شناخته خواهند شد؛ کسانی که تهاجمات فرهنگی و اقتصادی دشمن و شیاطین انسی و جنی در آنان هیچ تأثیری ندارد و حتی در محیط‌های آلوده هیچ گاه از راه اسلام ناب محمدی و حقایق قرآن دست نمی‌کشند.

آنان کسانی هستند که با توسل و توجه به امام عصر و اینکه آن امام بزرگوار همیشه مراقب اعمال و رفتار آنهاست، در راه کمال و معنویت قدم برمی‌دارند و تا جایی که ممکن باشد فرهنگ مهدویت را به جهان عرضه می‌دارند.

امام کاظم (علیه السلام) در مورد فضیلت انتظار چنین می‌فرمایند : «خوش به حال آن دسته از شیعیان ما که در غیبت قائم ما چنگ به دوستی ما زده و بر محبت ما ثابت می‌مانند و از دشمنان ما بیزاری می‌جویند ‘ آنها از ما و ما از آنها هستیم ...خوشا به حال آنها ‘ به خدا قسم آن ها در قیامت در درجه ی ما خواهند بود...»(5)


مقام والای منتظران ظهور

یکی از صفات خوب و شایسته بندگان خالص خداوند ‘ امیدواری به رحمت و فیض الهی است و این که در حساس‌ترین و سخت ترین شرایط نیز از لطف الهی غافل نشوند ‘ حضرت یعقوب(علیه السلام) در سفارشی به فرزندان خود که از یافتن حضرت یوسف ناامید شده بودند آن ها را امیدوار رحمت خدا می‌کند و از آنان می خواهد که هیچ گاه از رحمت خداوند ناامید نشوند:

(( یَا بَنِیَّ اذْهَبُواْ فَتَحَسَّسُواْ مِن یُوسُفَ وَأَخِیهِ وَلاَ تَیْأَسُواْ مِن رَّوْحِ اللّهِ إِنَّهُ لاَ یَیْأَسُ مِن رَّوْحِ اللّهِ إِلاَّ الْقَوْمُ الْکَافِرُونَ ))(6ِ)

یعنی ای فرزندان من بروید و دوباره یوسف و بنیامین (علیه السلام) را جستجو کنید و از رحمت خدا ناامید نشوید زیرا هرکس از رحمت الهی ناامید شود از جمله کافران است.

دوستان واقعی امام زمان (علیه السلام) به خوبی می‌دانند که دولت ظلم و جور روزی به سر خواهد آمد و دست حضرت مهدی همیشه بر سر شیعیان و دوستان او می‌باشد و شبانه روز منتظر ظهور آن حضرت بزرگوار هستند. آنان محبت و مودت اهل بیت را هیچ گاه از دست نمی‌دهند و به قول پیامبر اسلام (صلی الله علیه وآله) که می‌فرماید:

«بزرگترین اعمال امت من انتظار فرج و ظهور است».

دوستان حضرت مهدی(عج) با جان و دل منتظر طلوع او هستند تا بتوانند در رکاب آن بزرگوار اهداف و آرمان هایی الهی را بر روی زمین پیاده گردانند و هیچ‌گاه در مقابل مشکلات و حتی دشمنان خود ذره‌ای انفعال و تزلزل به خود راه نمی‌دهند.

 

پی‌نوشت‌ها‌:

1-  قران کریم -نحل -52

2- قرآن کریم -روم ،50

3- میکال المکارم -ج1ِ-ص18

4- بقره-155

5- بحار الانوار -ج1ِ5ِ-ص150

6- قرآن کریم -یوسف-87

منبع :

سایت مهدویت - مقاله زهرا سادات هاشمیان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی