به سوی ظهور

مهدویت و امام زمان (عج)

به سوی ظهور

مهدویت و امام زمان (عج)

اشتراک دیدگاه شیعه و اهل سنت پیرامون مهدویت چیست؟

يكشنبه, ۱۱ اسفند ۱۳۹۲، ۱۰:۲۳ ب.ظ | بازدید: ۲۴۷۷ | دسته بندی: پرسش و پاسخ مهدوی

پرسش و پاسخ(5):

آیا درباره امام مهدی(عج) اعتقاداتی وجود دارد که بین شیعه و اهل سنت، مشترک باشد و همه به آن اعتقاد داشته باشند؟

پرسش و پاسخ مهدوی


دانلود کلیپ 
(حجم: 8MB)


با مراجعه به منابع روایی و با نگاه به کلمات بزرگان هر دو مذهب، به این مسئله می‌رسیم که هر دو گروه، در مورد امام زمان(عج) مطالبی دارند که بین آنها مشترک است.

از جمله آنها این است که هر دو گروه اعتقاد دارند که ظهور حضرت مهدی(ع) یک امر قطعی و حتمی است و هیچ شکی در این مسئله وجود ندارد. باز از مسائل مشترک این است که حکومت حضرت یک حکومت جهانی و فراگیر است که همه عالم را در بر می‌گیرد. و همچنین از جمله مسائل مشترک، بحث لقب این منجی است که در دو مذهب به عنوان «مهدی» از آن یاد شده است، مثلاً مرحوم مجلسی در بحارالانوار از پیامبر(ص) نقل می‌کند که: «مهدی خروج می‌کند در حالی که بالای سر او ابری است و میان آن ابر، کسی است که ندا می‌کند این مهدی خلیفه خداست از او پیروی کیند». همچنین حاکم نیشابوری از علمای اهل سنت، از پیامبر نقل می‌کند: «المهدی منا اهل البیت»: مهدی از اهل بیت است.

باز از موارد مشترک بین هر دو مذهب، این است که «مهدی از فرزندان فاطمه‌ی زهرا(س) است». امام باقر(ع) فرمودند: «الْمَهْدِی رَجُلٌ مِنْ وُلْدِ فَاطِمَةَ» : مهدی(عج) مردی است از اولاد فاطمه‌ی زهرا(س) است. این مسئله در کتب اهل سنت هم ذکر شده است که از پیامبر(ص) نقل می‌کنند: «المهدی من ولد فاطمة» : مهدی از اولاد فاطمه‌ی زهرا(س) است.

از مسائل مشترک دیگر، نزول حضرت عیسی(ع) و اقتداء او به امام زمان(عج) است. و همچنین بیان بعضی از علائم از جمله «خسف بیداء» یعنی فرو رفتن سرزمین بیداء است که بین شیعه و اهل سنت این علامت مشترک است. هر چند علائم دیگری که شیعه ذکر می‌کند آن‌ها مطرح نمی‌کنند، مثلاً از اهل سنت بیان شده است که عایشه از پیامبر نقل می‌کند: «لشکری آهنگ کعبه می‌کند، پس هنگامی که به زمین بیداء درآمدند زمین همه آنها را فرو می‌برد». همچنین میان منابع روایی شیعه از امام باقر(ع) نقل شده که: «پس فرو می‌آید امیر لشکر سفیانی به همراه لشکرش در سرزمین بیداء، پس منادی از آسمان ندا دهد: ای بیداء نابود کن این لشکر را، پس آنها را در خود فرو می‌برد.»

نظرات  (۱)

«تازه های «اوج پرواز»

«شماره 29 و 30»

خندة ملائکه بر زنان بدحجاب و بی حجاب

بچه شیعه باس (1 و 2)

قصد انجام چه عملیاتی‌ رادارید؟

آن کجا و این کجا!

در جوابِ این سوال چی داریم بگیم؟

آنگلا مرکل اینا....

جای بوسة شیطان

خاکِ بهشتی

فواید آیت الکرسی شریف

سربندِ بابا

قطره ای در برابر دریا

با التماس!!!

عکسی دیده نشده از شهید حاج ‌حسین‌خرازی

ای سر و پا ....

دخترک ‌از‌ گذشته‌ پشیمان ‌بود

سیلی به ‌صورتِ‌حضرت زهرا(س)

حجاب، تاج بندگی

http://ojeparvaz.blog.ir

منتظر حضور گرم و همیشگی شما هستم

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی